Skapa en fiktiv avdelning
En av våra uppgifter i denna kurs är som jag nämnde i mitt inlägg om den tredje pedagogen -miljön att skapa en fiktiv avdelning på en förskola.
Inte en helt enkel uppgift med andra ord. Som tur var, var detta en paruppgift och jag kunde arbeta med en klasskamrat och fundera tillsammans med henne vad vi ville ha på vår avdelning. Mycket fokus låg på lek och lärande, precis som en förskola bör ha fokus på. Vi valde att ha många olika rum, men ändå med mycket fönster och "halvväggar", så att det ändå skapar en gemenskap mellan barnen i gruppen. Samtidigt är det viktigt för pedagogerna att kunna se barnen, vad de håller på med och så vidare. Öppna ytor för fri lek tyckte vi var viktigt och likaså rum som är mer styrda till olika aktiviteter, så som "huset" där barnen kan leka "hemma", byggrum, rörelserum och en ateljé för barnens skapande. Vi valde också att ha ett rum där barnen kan gå undan lite från resten av gruppen, där de kan få vara ifred för en stund eller sitta och mysa. Det rummet valde vi att inreda som en skog, där barnen kan gå upp i en trädkrona eller sitta under trädet och lyssna på sagor exempelvis.
På vår avdelningen är tanken att det ska vara 15 barn på 3 pedagoger. Vi vill kunna se individen och fokusera på alla barns intressen. En drömavdelning på många sätt och vis, men när vi får fria tyglar till att skapa det vi själva tycker verkar bra, ja, då får man leva i drömmen ett tag!